Et ældre ægtepar fra Næstved blev tirsdag klokken 12.15 kontaktet af en person, der udgav sig for at være "Mads Jensen fra banken". Mads forklarede, at der havde været mistænkelige transaktioner på ægteparrets konti og sagde, at det var nødvendigt at udskifte deres betalingskort. En medarbejder fra banken ville angiveligt være på vej for at hente kortet.
Desværre lykkedes det "Mads" og hans medsammensvorne at lokke et betalingskort med pinkode samt et kontant beløb ud af parret. Heldigvis blev kortet og kontoen spærret, inden bedragerne fik mulighed for at hæve penge.
Politiet efterforsker nu sagen som bedrageri og opfordrer til at være skeptisk, når ukendte personer kontakter dig og udgiver sig for at være fra banken eller en myndighed. Ældre mennesker bliver ofte fuppet eller udsat for bedrageri, og politiet anbefaler at afbryde samtalen og ringe til yngre pårørende for hjælp.
Det er vigtigt at tale med ældre familiemedlemmer eller venner om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort. Banker eller offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om pengeoverførsler eller personlige oplysninger, og de kommer heller ikke ud til din bopæl for at hente dit kort. Udlever aldrig kort eller koder, og afbryd straks samtalen, hvis du er i tvivl. Lav et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.
For yderligere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.