I en række uheldige hændelser er tre ældre borgere fra Næstved og Slagelse blevet ofre for et velorganiseret telefonbedrageri.
Bedragerne, der udgav sig for at være repræsentanter fra banken, kontaktede de ældre og informerede dem om, at der var problemer med deres bankkonti. Som en del af bedrageriet blev der sendt et bud fra "banken" for at hente de ældres hævekort.
I to af tilfældene lykkedes det for gerningsmændene at hæve penge fra de ældres konti. Dette har skabt stor bekymring blandt de berørte og deres familier.
Politiet opfordrer nu pårørende til ældre og mindre rutinerede internetbrugere til at tage en alvorlig snak med dem om, hvordan de skal reagere, hvis de modtager et opkald af lignende karakter. Det anbefales at afbryde samtalen og kontakte yngre pårørende for rådgivning.
Det understreges, at banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder aldrig vil kontakte borgere for at efterspørge betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende. Borgere opfordres til aldrig at udlevere sådanne oplysninger og straks at afbryde samtalen. I tilfælde af tvivl bør man foretage et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.
For yderligere information og vejledning henvises der til Sikker Digitals hjemmeside, hvor man kan finde gode råd om, hvordan man beskytter sig mod digital svindel.
Denne hændelse tjener som en vigtig påmindelse om, at man altid skal være på vagt over for potentielle bedragere, især når det kommer til personlige og følsomme oplysninger.