Politiet har fredag modtaget anmeldelser fra tre ældre borgere, som har været udsat for telefonbedragerier. Blandt de berørte er en 93-årig mand fra Næstved, en 86-årig kvinde fra Mern, og en 92-årig mand fra Glumsø.
Den 93-årige mand blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være bankmand fra Nordea, med beskeden om, at hans dankort var udløbet. Kort efter blev dankortet afhentet af et såkaldt "bankbud", men blev spærret inden det kunne misbruges. Den 86-årige kvinde blev fortalt, at der var overført penge fra hendes konto til Spanien, hvorefter hendes betalingskort og nogle guldsmykker blev afhentet til "sikker opbevaring". Den 92-årige mand fra Glumsø var også mål for et bedrageriforsøg, men gerningsmanden lykkedes ikke med sit forehavende.
Politiet opfordrer pårørende til ældre og mindre rutinerede internetbrugere til at tage en snak med dem om, hvordan de bør reagere, hvis de modtager mistænkelige opkald. Et centralt råd er at afbryde samtalen og kontakte en pårørende eller direkte ringe til bankens hovednummer eller politiets servicecenter på telefon 1-1-4 for at bekræfte opkaldets ægthed.
Det understreges, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder vil kontakte borgere for at efterspørge betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende, og slet ikke møde op personligt for at indsamle disse. Borgere opfordres til aldrig at udlevere kort eller koder.
For mere information og vejledning, henvises der til Sikker Digitals hjemmeside.