Fredag eftermiddag blev fire borgere i Vordingborg, Præstø og Næstved udsat for kontaktbedragerier. I tre af tilfældene gennemskuede borgerne bedragerierne og undgik at udlevere værdier, kort eller koder. I et tilfælde truede en borger med at tilkalde politiet, hvilket fik den kvindelige bedrager til at forsvinde hurtigt.
Fremgangsmåden involverer en mand, der ringer fra "banken" og påstår, at der er sket sære transaktioner, hvilket kræver et nyt betalingskort. Herefter kommer et "bankbud" for at hente dankortet og nogle gange pinkoden. Bedragerne tilbyder også at tage kontanter og andre værdier med i sikkerhed, hvorefter der hæves kontanter i forskellige hæveautomater.
Politiet opfordrer til skepsis over for ukendte personer, der udgiver sig for at være fra banken eller myndigheder. Særligt ældre mennesker er ofte ofre for denne type bedrageri. Det anbefales at afbryde samtalen og kontakte yngre pårørende for hjælp. Man bør også tale med ældre familiemedlemmer eller venner om vigtigheden af ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort.
For at undgå svindlere kan det være en god idé at få et udeladt telefonnummer. Det er vigtigt at huske, at banker eller offentlige myndigheder aldrig uopfordret vil bede om pengeoverførsler eller personlige oplysninger, og de kommer heller ikke uopfordret til din bopæl for at hente dit kort. Man skal aldrig udlevere kort eller koder, og det anbefales straks at afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.
For mere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.