Næstved: Ældre borgere udsat for bedrageri

dato

En 71-årig mand fra Næstved blev for nyligt offer for bedrageri, da han blev ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra banken. Den falske bankmand hævdede, at der var sket mistænkelige hævninger fra mandens konto og bad ham om at få et nyt kort. Mens de talte, bankede et såkaldt "bankbud" på døren hos den 71-årige, og det lykkedes bedragerne at få udleveret både dankort og pinkode. Der blev efterfølgende hævet et mindre kontant beløb fra kortet.

En 79-årig kvinde fra Næstved blev udsat for et lignende fupforsøg, men hun skældte "bankmanden" ud og lagde røret på.

Politiet opfordrer til at være skeptisk, når ukendte personer kontakter dig og udgiver sig for at være fra banken eller en myndighed. Ældre mennesker er ofte mål for sådanne bedragerier. Det anbefales at afbryde samtalen og kontakte yngre pårørende for hjælp. Tal med ældre familiemedlemmer eller venner om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort.

Det er vigtigt at huske, at banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder aldrig vil ringe og bede om betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende. De vil heller ikke komme til din bopæl for at hente kort eller andre værdier. Udlever aldrig kort eller koder, og afbryd straks samtalen for at lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For mere information, besøg Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi