Nu kan du sende sovepose og regnjakke til service og reparation i Næstved

Foto: PR
dato

Et nyt initiativ hos Friluftsland i Næstved gør det nu muligt få repareret alt fra tøj, vandrestøvler og sko til soveposen eller teltet – uanset om det er købt i forretningen eller ej.

 

Tøj og sko er de to ting i husstanden, som danskerne mest sjældent vælger at få repareret, hvis det går i stykker. Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor kun 11 procent svarer, at de vil undersøge muligheden for at få en sko repareret og 18 procent et stykke tøj. Men det skal der nu laves om på, hvis man spørger i Friluftsland i Næstved, der netop har lanceret et nyt koncept, hvor man kan indlevere sit tøj, soveposen eller sko til reparation i forretningen, uanset om de er købt der eller ej.

 

– Vi kunne jo godt tænke os, at folk bruger deres tøj, sko, telte og hvad vi ellers har, til tingene er slidt op. Nogle gange kan det give rigtig god mening at forlænge livet ved for eksempel at skifte lynlåsen eller lappe er hul. Det er ikke en gratis service, men det er meget billigere end at købe nyt, og som udgangspunkt ønsker vi at tilbyde reparationsservice på et så bredt udvalg af de varegrupper vi sælger her i butikken som muligt. Det behøver dog ikke nødvendigvis at være købt her, siger Thomas Thilkjær, der er butiksansvarlig i Friluftsland Næstved, som er indgået i et nyt samarbejde med Outdoor Service, der står for reparationerne. 

 

Jo mere vi investerer, jo mere vil vi reparere

Ifølge undersøgelsen fra Dansk Erhverv fremgår det også, at danskerne et mere villige til at reparere deres ting selv eller få dem repareret, hvis tingene har kostet noget.

 

– Generelt er de ting, vi sælger af høj kvalitet og holder til årelang brug. Derfor tilbyder vi også reparationer og service. Når man har investeret i et par gode vandrestøvler eller en fantastisk sovepose, så er man jo også indstillet på at beholde det i længere tid. Det skal kunne betale sig at købe ting af ordentlig kvalitet, og det er muligheden for reparation og service også en del af, lyder det fra Thomas Thilkjær.

 

Reparationer i detail vil vokse

Muligheden for at få blandt andet tøj og sko repareret er noget, man med stor sandsynlighed vil se mere af de kommende år, mener lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, Ole Storm Jørgensen.

 

– I takt med at flere virksomheder skal efterleve ESG-rapporteringskrav, kan man godt forestille sig flere virksomheder gå lignende veje. For at det skal fungere for forbrugerne, er det væsentligt, at det kan betale sig. For eksempel giver det mening at reparere en sovepose til 3000 kroner, hvis det koster 500 og gør, at den så kan holde fem år mere, siger Ole Storm Jørgensen.

 

Friluftsland har siden 1980 forhandlet kvalitetsudstyr til outdoorlivet og er i dag en landsdækkende kæde med 12 forretninger. Virksomheden er ejet af den svenske koncern Fenix Outdoor, der blandt andet ejer det kendte mærke Fjällräven. Læs mere på Friluftsland.dk 

Kilde: Redaktionen