Politiet i Næstved er i gang med at efterforske flere anmeldelser om bedrageri, hvor især ældre borgere er blevet udsat for svindel. I den forbindelse opfordrer politiet til at være ekstra skeptisk, når ukendte personer kontakter dig og udgiver sig for at være fra banken eller en myndighed.
Det er ofte ældre mennesker, der bliver narret til at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort. Politiet anbefaler derfor, at man afbryder samtalen og kontakter sine yngre pårørende for hjælp. Det er også en mulighed at få et udeladt telefonnummer for at forhindre svindlere i at få fat i dit nummer. Dette kan gøres ved at kontakte dit teleselskab.
Vær opmærksom på, at banker og offentlige myndigheder aldrig uopfordret vil bede dig om at overføre penge eller spørge efter personlige oplysninger som cpr-nummer, MitID eller pinkoder via mail, sms eller opkald. De vil heller ikke komme til din bopæl for at hente dit kort eller spørge om, hvornår du er hjemme.
Hvis du modtager en mistænkelig henvendelse, bør du straks afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For yderligere information kan du besøge Sikker Digitals hjemmeside.