Bliv arbejdsmiljøkonsulent i Præhospitalt Center hos Region Sjælland og skab balance på arbejdspladsen

Profilbillede
dato

Hylder du et godt og proaktivt arbejdsmiljø? Og er du faglig stærk og ambitiøs med viden og erfaring inden for både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø – så er du måske vores kommende arbejdsmiljøkonsulent!

Præhospitalt Center hjemtog dele af ambulancetjenesten i Region Sjælland 1. februar 2024 og har brugt det først år på at komme godt i gang. Vi har erfaret, at vi mangler en arbejdsmiljøkonsulent til at holde det tværgående fokus samt sikre systematikken og overblikket i forhold til arbejdsmiljøarbejdet og ligeledes implementere indsatser og tiltag til gavn for alle ansatte. Vi søger efter dig, som kan se dig i jobbet som arbejdsmiljøkonsulent for hele vores område. Jobbet vil indeholde en bred vifte af arbejdsmiljøopgaver. Med udgangspunkt i Region Sjællands fremmende tilgang til arbejdsmiljøet, som er kendetegnet ved det mulighedsskabende og på det, der giver, opretholder og udvikler sundhed på regionens arbejdspladser får du her chancen for at udnytte dine kompetencer.

Jobbet som arbejdsmiljøkonsulent
Arbejdsmiljøkonsulenten skal dække bredt og arbejde for mange forskellige faggrupper, dvs. på det ambulancefaglige område, indenfor vagtcentralområdet og på det administrative område.

Vigtigt er det, at arbejdsmiljøkonsulenten er en tillidsskabende og troværdig samarbejdspartner.

Vi ønsker, at arbejdsmiljøkonsulenten er aktiv og synlig på arbejdspladsen med fokus på at fremme det gode arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøkonsulenten forsøger gennem sin funktion, at påvirke kollegaer til en adfærd, der reducerer risiko for arbejdsulykker og nedslidning og fremmer arbejdsglæde og trivsel og støtter op om det gode arbejdsmiljø.

HVEM er dette stillingsopslag relevant for?
Har du erfaring med rollen som arbejdsmiljøkonsulent eller lignende, og ser du det som din fornemmeste opgave at arbejde for det gode arbejdsmiljø, så hører vi gerne fra dig.
Præhospital erfaring kan være en fordel, men for den rigtige kandidat er det dog ikke udslagsgivende. Det vigtigste er, at du går til opgaven med stor interesse og faglighed, for derigennem at arbejde for det gode arbejdsmiljø. Du trives i en rådgivende konsulentfunktion, og har flair for og lyst til de mere administrative driftsopgaver, som følger med arbejdsmiljøarbejdet.

Vi forestiller os, at du har:

  • Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
  • Relevant uddannelse, hvor du har beskæftiget dig med arbejdsmiljøarbejde
  • Solid erfaring med arbejdsmiljøområdet både på de fysiske og psykiske område og meget gerne med arbejdet som arbejdsmiljøkonsulent
  • Stort kendskab til arbejdsmiljølovgivningen og du føler dig hjemme i at arbejde ud fra denne
  • Stærke analytiske evner
  • Erfaring i at identificere, håndtere og forebygge problematikker bl.a. inden for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, digital chikane samt vold og trusler
  • Kendskab til indsatser på sygefraværsområdet
  • Evnen til at forstå og sætte dig ind i de forskellige områder i vores organisation
  • Gode IT-evner

Og at du er:

  • Selvstændig og initiativrig
  • Rådgivende og handlingsorienteret
  • Systematisk, styrende og opfølgende
  • Ansvarsbevidst og tager ejerskab for opgaveløsningen
  • Relationelt begavet

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt for os:

  • At du har forståelse for og gerne erfaring i det at arbejde i en politisk drevet organisation, og med evnen til at agere inden for disse til tider omskiftelige rammer
  • At du har evnen til at formulere dig skriftlig såvel som mundtligt, dette til forskellige niveauer i vores organisationen samt op mod det politiske niveau
  • At du er strategisk tænkende og kan bevare overblikket
  • At du via samarbejde evner at understøtte den tværgående arbejdsmiljøorganisation
  • At du formår at sikre inddragelse af ledere og medarbejdere i opgaveløsningen med fokus på det gode arbejdsmiljø
  • At du kan sikre et godt samarbejde med tillidsrepræsentanter og valgte arbejdsmiljørepræsentanter
  • At du har stærke relationelle kompetencer og kan lide at opdyrke og vedligeholde relationer
  • At du kan se værdien i at indgå i netværk, og har lysten til at skabe faglige netværk
  • At du både trives med at arbejde selvstændigt samt indgå i forpligtende tværfaglige samarbejder i en stor, spændende og kompleks organisation
  • At du har du fokus på kvaliteten af det du leverer, og det kan ses og mærkes i dit arbejde

Hvad er opgaven?
Arbejdsmiljøkonsulentens ansvars- og kompetenceområde er at være lead på arbejdsmiljøet i hele Præhospitalt Center, herunder at varetage de opgaver der er beskrevet i arbejdsmiljøloven og MED-aftalen.

Arbejdsmiljøkonsulenten sikrer, i nødvendigt og relevant omfang, involvering og medinddragelse af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter.

Opgaverne spænder bredt, vidt og dybt inden for det vigtige område som arbejdsmiljøet er.

Et udsnit af opgaverne ser således ud:

  • Udvikling af initiativer, der kan understøtte et arbejdsliv i balance
  • Styrkelse af arbejdsmiljøarbejdet bl.a. igennem udvikling af værktøjer og kampagner
  • Arbejdspladsvurdering (APV): Har en aktiv rolle i, i samarbejde med ledelsesniveauet, at kortlægge og synliggøre opfølgningspunkter fra APVen samt efterfølgende at sikre planlægning af handlingsplaner og opfølgning. Koordinere arbejdet med trivselsundersøgelser og arbejdspladsvurderinger, herunder facilitere lokale dialogmøder om trivsel og arbejdsmiljø
  • Understøtte Præhospitalt Centers arbejdsmiljøindsatser – både på organisatorisk og operationelt niveau. Det sker i samarbejde med ledelsen, arbejdsmiljøgrupperne og MED-udvalg
  • Omsætte arbejdsmiljølovgivningen til god praksis
  • Sagsbehandle og kvalitetssikre indberetning samt følge op på arbejdsskader, herunder sammen med nærmeste leder, at formulere information omkring hvorfor, hvornår og hvordan medarbejderen anmelder en arbejdsskade
  • Udarbejde den årlige arbejdsmiljøredegørelse efter lokale retningslinjer
  • Planlægge, hvis der skal foretages større ændringer i arbejdets organisering, nybyggeri, anskaffelse af nyt udstyr m.m. Dette med kendskab til de regler og evt. lovgivning på området
  • Sikre at sikkerhedskrav og -procedurer overholdes
  • Bruge din viden om regler og praksis ifm. arbejdsmiljø til at give input til god praksis om arbejdsmiljøforhold og processer
  • Forholde dig konkret til aktuelle risici i arbejdsmiljøet, bidrage med forslag til en løsning og som minimum give oplysninger om risici videre til nærmeste leder
  • Deltage i Arbejdstilsynets besøg samt have myndighedskontakten til Arbejdstilsynet
  • Holde oplæg, rådgive og vejlede ledere og medarbejdere ift. sygefravær, det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og trivsel
  • Udarbejde referater og sagsfremstillinger fra det overordnede arbejdsmiljøudvalg i hhv. Præhospitalt Center og i Ambulance Sjælland
  • Tilbyde sparring om større, mindre eller komplekse arbejdsmiljømæssige udfordringer
  • Sikre, at de fysiske rammer på alle PHC´s matrikler er i orden
  • Deltage i projektarbejde indenfor arbejdsmiljøområdet fx udarbejdelse af politikker og vejledninger til brug i arbejdsmiljøorganisationen samt vedligeholdelse af disse
  • Deltage i regioners tværgående arbejdsmiljønetværk
  • Støtte op om de lokale arbejdsmiljøgrupper
  • Løse arbejdsmiljø ad-hoc opgaver i bred forstand samt bidrage til løsning af ad hoc opgaver i Administrationen og på tværs af organisationen

Derudover er du selv med til at skabe jobbet som arbejdsmiljøkonsulent, da du bliver den første fuldtidsallokerede af slagsen. Forvent, at mange opgaver tilflyder helt af sig selv. Med din viden om arbejdsmiljø og som den proaktive person du uden tvivl er, vil indholdet i jobbet udvikle sig og arbejdsmiljøparametrene ændre sig med baggrund i de arbejdsområder du får berøring med.

HVOR ligger din arbejdsplads?
Du bliver ansat i Administrationen og med ansættelsessted i Præhospitalt Center, Ringstedgade 61 i Næstved. Du bliver arbejdsmiljøkonsulent for hele Præhospitalt Center og vil således skulle kunne bevæge dig – også til lægevagtsbaser, Befordringsservice, PIT-bilsbaser såvel som på de 16 baser der er i de to delområder, som Region Sjælland har hjemtaget. Det betyder, at du skal have et kørekort og gerne kunne stille egen bil til rådighed.

HVORNÅR starter din ansættelse?
Vi ønsker at ansætte dig fra den 1. februar 2025.
Ansøgningsfristen er den 5. december 2024 og vi kan oplyse, at samtalerne vil blive holdt den 10. december 2024 og 13. december 2024. Såfremt 2. samtale vælges afholdt foregår denne den 17. december 2024.

HVORDAN og HVORLEDES bliver det i praksis?
Du bliver ansat i en organisation der pga. det konstante indtag af nye opgaver, altid er under udvikling, og hvor det at håndtere forandringer og nyskabelser er en del af hverdagen.

Vi kan garantere dig en spændende, udfordrende og ansvarsfuld stilling med en meget bred kontaktflade til medarbejdere og ledere.

Du ansættes i Administrationen med reference til administrationschefen. Vi vil gøre vores bedste til at sikre, at du bliver godt og vel introduceret og integreret til og i hele det præhospitale setup. Vi ser det som vores vigtigste opgave, hvorfor vi udarbejder et skræddersyet introduktionsprogram, som sikrer, at du både inddrages i det fællesskab, der er i Administrationen og kommer hele vejen rundt i vores organisation, for dermed at give en forsmag på, hvilke opgaver der bliver håndteret og hvem der er ansvarlig for hvad.

Såfremt du finder ovenstående interessant, og måske har et par opklarende spørgsmål, er du velkommen til at kontakte administrationschef Karina Valaker på tlf.: 2049 9431.

Vi slutter med HVORFOR
Egentlig bør vi altid starte med HVORFOR! Så spørg dig selv: Hvorfor har du lyst til at søge? Hvorfor er du den rette kandidat? Hvorfor skal du være vores nye kollega og arbejdsmiljøkonsulent? Det er disse ’hvorfor’er’ du skal skrive i den ansøgning, du selvfølgelig sender, så du bliver afklaret med, at en stilling som arbejdsmiljøkonsulent hos os er det rette for dig, og så vi kan læse, hvad du gør dig af tanker for dit fremtidige virke som vores kollega.

Vi glæder os til at høre fra dig!


Om Region Sjælland
Vi er regionens største arbejdsplads med mere end 19.000 medarbejdere og et budget på 23 mia. kroner. Vi løser opgaver inden for sundhed, psykiatri og regional udvikling og driver en række sociale institutioner. Klik ind på www.regionsjaelland.dk og læs mere om regionens opgaver, struktur og geografi. Du finder os også på Facebook, Twitter og LinkedIn.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Næstved Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Region Sjælland, Alleen, 4180 Sorø

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 05-12-2024;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6133279

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet